Nya forumregler

Nyligen kommit in i Touhou spelen, eller kört i flera år? Här kan du diskutera allt rörande spelen.
Användarvisningsbild
saiyoucho
Pepsi Osbourne
Kontakt:

Nya forumregler

Inläggav saiyoucho » ons 17 okt 2012, 18:54

Forumsregler

Kort Förnotis:
För att kunna posta i resten av forumet så måste du göra en post i Presentationstråden.
Detta för att förhindra att eventuella bottar hinner posta innan dom blir borttagna och för att undvika att andra forumdelar fylls ut av poster där folk undrar vem en ny medlem är.

Regel #1
Staff kan när som helst ignorera att ge en varning eller ge en varning utöver regelbrott om dom finner detta nödvändigt, denna regel kommer inte användas ofta, och är endast för "last-case scenarios". Om du finner att denna regel använt i fel syfte kan du ta upp det med någon annan i staff-teamet så kan dom undersöka situationen.

Post-Etikett
Spam
Försök hålla din post meningsfull och att det finns en poäng i det ni skriver. Detta är ett forum, inte en chatt.
Vi vill hålla forumet rent och stiligt.

Försök undvika post som bara innehåller enstaka ord om det kan undvikas.
Dessa typer av poster kan raderas om vi anser att den inte uppfyller någon mening.

Undvik att svara med bara bilder, det kan vara kul, men kan även se ut att vara respektlöst till personen det är riktat till, och i längden kommer det bara se ut som spam.
Då detta kan vara respektlöst så kommer vi att ge en varning om det upprepas för ofta i rad.

Undvik även att använda bilder som smileys då dom tar upp väldigt mycket plats och ofta inte passar in.
Forumdelen "Annat" är undantagen från denna regel.
Mindre bilder är tillåtna så länge de går inom måtten 50x50 pixlar som brukar vara standard för smileys.

Ändra inte texten i något du citerar
Om du citerar någons medlem, ändra inte texten från den originella texten. Detta kan lätt leda till missförstånd och gör det också svårt att se vad som egentligen sagts när man ofta måste gå igenom större delar av trådar för att hitta det citerade inlägget.

Gå inte offtopic!
Det är viktigt att hålla sig till ämnet tråden är menat för. Vid fall då det går offtopic så kommer vi komma in och påminna er om att ni går offtopic och radera alla poster som är offtopic. Undvik att klaga på om någon medlem påpekar att en diskussion börjar gå offtopic.
Respekteras inte denna tillsägelse/påminnelse kommer att leda till en varning.

Dubbelpost!
Undvik att dubbelposta! Har du nyligen skrivit ett inlägg, och kommer på att du vill skriva in något, så editera in det! Om du tror att folk redan har läst din post, och är rädd att folk kommer missa det du nyligen editerat in, så kopiera allt du har skrivit, och ta bort din senaste post, sen skriv en ny.

Dubbelpost är tillåtet när OP in en regelbundet uppdaterad tråd gör flera inlägg, när det har gått en dag efter senaste inlägget, i Staff-sektionen, andra "viktigare" eller prioriterade inlägg såsom forumuppdateringar eller nödvändig info om konvent, i brist på tid samt i projekttrådar under Skaparhörnan.

Respekt
Vi accepterar ingen form av hets mot folkgrupp, som till exempel racism, nazism, och sexism.

Visa respekt mot varandra!
Inget bråk, inga personliga angrepp och inget nertryckande av andra människor!
Man behöver inte tycka som någon annan, men man skall respektera att andra har en egen åsikt!

Har man inget trevligt att säga, så säg inget alls!
Bryter du mot någon av dessa kommer du att få en varning!

Illegal Verksamhet
Vi på Touhou.nu/TouhouSweden accepterar ingen form av illegal verksamhet inom Touhou.nu!
Vi vill inte se någon form av illegal verksamhet, vi vill inte att folk pratar om att dom har gjort något illegalt, och vi vill inte främja någon form av illegal verksamhet!

Om någon sådant postas kommer tråden/posten att tas bort och du får en varning!

Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd.

Reklam
Det är ej tillåtet att göra reklam för egna sidor eller av kommersiella anledning, Skaparhörnan kan räknas som lite av ett undantag. Du kan däremot ansöka om specifikt tillstånd ifall du driver en butik eller annat. Kontakta oss, vi är inte omöjliga.

NSFW/SFW
Forumet ska kunna användas av folk i alla åldrar och ifrån Skolor/Arbeten utan att riskera att komma in på något olämpligt.
NSFW (Not Safe For Work) är tillåtet så länge det har en klar och tydlig förvarning!
För detta använd en klar text som visar att materialet i länken eller i spoiler rutan är NSFW
Exempel: [NSFW]
Prime Bbcode Spoiler Show Prime Bbcode Spoiler:
NSFW

Är du osäker på definitionen av NSFW kan du använda Danboorus definition av saker och ting som referens. Annars kan du antingen meddela en moderator eller välja att tagga den NSFW. Det är bättre att tagga för mycket än för lite!

Spoilers
Om din tråd innehåller spoilers av någon typ, märk tråden tydligt med [SPOILERS] i trådens namn. Om din post innehåller spoilers, sätt texten inom spoiler taggarna för att dölja texten.
Exempel på spoiler tagg:
Prime Bbcode Spoiler Show Prime Bbcode Spoiler:
Spoiler

Ingen vill få tex slutet av en serie eller händelserna i en story av ett spel dom ännu inte spelat förstörda.

Svordomar
Håll svordomar till en vettig nivå.
Vi är inte emot svordomar, men det betyder inte att du kan ha mer svordomar än vanliga ord i din post.

Regelbrott
Konsekvenser
Beroende på vad för regler du bryter får du antingen en varning, eller bara en tillsägelse.
Anledningen till att inte allt ger en varning är för att inte är lika allvarligt.
Varningar är ett system i forumet, och kommer att ligga på ditt konto i 14 dagar innan det automatiskt försvinner.

Uppnår du 4 varningar så kommer du att bli bannad från forumet.

Moderatorsåtgärder ska inte kommenteras i tråden. Vid frågor och synpunkter ska berörd moderator kontaktas via PM.

Övrigt
Signaturer
Bilder i en signatur får inte vara större än 600 pixlar på bredden och 140 pixlar på höjden.
Du är inte tillåten att ha reklam eller länkar till illegalt material i din signatur.
(Du kan ansöka om tillstånd för reklamlänkar hos admin eller moderatorerna.)

Forum/IRL
Tänk på att andra medlemmar också är riktiga personer. Bara för att du inte befinner dig på forumet betyder det inte att du kan bete dig hur som helst på till exempel konvent där andra medlemmar är närvarande.

Flera konton
Du får bara ha ett konto på forumet. Om du blivit avstängd från forumet och skapar ett nytt konto för att komma runt din avstängning kommer det att tas bort.

Använd rapporteringsfunktionen
Om ni ser något som bryter mot något regel i en post/tråd så kan ni enkelt rapportera detta med ett knapptryck som ligger uppe i högra hörnet på posten brevid "Ändra" och "citera" m.m. Detta gör både moderatorers jobb lättare och förebygger att starta onödiga bråk på forumet.

Vi vill att alla upprätthåller dessa regler för allas bekvämlighet på detta forum!

Slutligen ber vi också alla medlemmar att försöka hålla sig lugna ifall problem eller bråk skulle uppstå på forumet. Tänk på att det är väldigt lätt att det uppstår missförstånd på internet när folk tolkar saker på olika sätt.
Vårt mål är att alla ska kunna trivas på sidan även om man inte alltid har samma åsikt.

Reglerna är självklart öppna för kritik och förslag, har lagt till det nu eftersom det tydligen inte var uppenbart.

Vi gör vårat bästa för att forumet ska vara rent och fint och vårat mål är att alla ska kunna trivas på forumet.
Användarvisningsbild
Kiyoshi
Yukari's Bitch

Re: Nya forumregler

Inläggav Kiyoshi » ons 17 okt 2012, 18:58

"Beroende på vad för regler du bryter får du antingen en varning, eller bara en påminelse."

Tror att tillsägelse är ett bättre ordval än "påminelse"

tycker även vi bör tillägga att bilder inte skall användas som smilys, alltså en bild ska inte postas i syfte att visa vad man känner.
Användarvisningsbild
saiyoucho
Pepsi Osbourne
Kontakt:

Inläggav saiyoucho » ons 17 okt 2012, 20:43

Kiyoshi skrev:"Beroende på vad för regler du bryter får du antingen en varning, eller bara en påminelse."

Tror att tillsägelse är ett bättre ordval än "påminelse"

tycker även vi bör tillägga att bilder inte skall användas som smilys, alltså en bild ska inte postas i syfte att visa vad man känner.

Har ändrat till tillsägelse och lagt in en del om bilderna under spam.
Bild
Du har väl inte missat min musik? | .:Youtube:. | .:Soundcloud:. |
むきゅ!むきゅん!きゅきゅきゅん! Mukyu!~
Användarvisningsbild
Aioli
Magician

Inläggav Aioli » ons 17 okt 2012, 22:12

Uppmuntran till baksätes moderering i off-topic biten.

Fortfarande ofantlig liten gräns för signaturer.

Extremt luddigt om spoilers, det låter nästan som ni tänker hantera det med noll-tolerans, men det kommer ju sannerligen inte funka i långa loppet.

Det om "smileys" som "bilder" är även det luddigt, nu låter det som det är acceptabla om dom inte är stora och passar in? Jag satsar på det.

Fortfarande ingen syn av "regel 1". (Staff bestämmer vad som bryter mot regler och vad som inte gör) Kombinera detta med uppmuntran till baksätes-moderering och det blir ju alldeles prima.

Och det här tog 3 månader?

Bild

3/10

Det skulle vara 2/10, men det faktum att ni lagt till att folk inte får bete sig hur som helst utanför forumet hjälper lite, då kanske man kan slippa en viss sorts obehaglig händelse hädanefter.
Bild
Adauchi
Ghost
Kontakt:

Inläggav Adauchi » ons 17 okt 2012, 23:42

Kan innan det att någon drar förhastade slutsatser säga att Sai och Soda har varit rejält upptagna med sina privatliv efter Närcon. Det är många som har väntat otåligt på att de nya reglerna skulle komma. Av svaren jag har fått att döma verkar reglerna är öppna för kritik och förslag. Varför detta inte har inkluderats i OP förstår jag däremot inte.

Uppmuntran till baksätes moderering i off-topic biten.

Att någon anmärker ett regelbrott anser inte jag är samma sak som att upprätthålla regeln som säger att det är ett regelbrott. Ett fel är ett fel och det tycker jag kan anmärkas så länge det stannar där. Skulle man tycka olika så är det inte mer med det. Om folk respekterar varandra ska det här inte vara ett problem.

Att folk bör visa lite hänsyn och varna innan det förekommer spoilers kan jag hålla med om så länge det sker i en tråd som inte är direkt relaterad till mediet, men även då är det svårt att ha en sådan regel. Folk glömmer lätt bort sig och måttet i vilket folk mäter spoilers kan variera kraftigt. Spoilers är nog tyvärr något som man måste lära sig att leva med. Man kan inte direkt gå upp och skrika på sina kollegor för att de pratar om en film man vill se. Bättre att lämna rummet innan man får höra för mycket.
A & O för att undvika spoilers på nätet: Sitt inte i en diskussionstråd om mediet du inte vill ha spoilat.

TL;DR Gör om spoilers-regeln till en önskan snarare än en regel.

Sist men inte minst. Skriv VAD som ger VILKEN grad av straff om vi nu nödvändigtvis måste ha olika grader av straff. Personligen tycker jag att varje regelbrott är ett regelbrott och ska ha en varning, med undantag av uppenbara fall av trakasseri, spam, etc. Muntlig varning ska endast till fall då mod bedömer snudd på regelbrott.

Det var allt för stunden, men sticker säkert in näsan igen.
Användarvisningsbild
Aioli
Magician

Inläggav Aioli » tor 18 okt 2012, 00:00

Adauchi skrev:Att någon anmärker ett regelbrott anser inte jag är samma sak som att upprätthålla regeln som säger att det är ett regelbrott. Ett fel är ett fel och det tycker jag kan anmärkas så länge det stannar där. Skulle man tycka olika så är det inte mer med det. Om folk respekterar varandra ska det här inte vara ett problem.

Jo, för att om man vill ha en sådan stillsam och "fredlig" forums-situation som vi tydligen vill ha här så är det ju bra att uppmuntra folk till att trycka upp saker i annats folk ansikte. Speciellt när det är saker som i princip kan sammanfattas som "du, du postar inte rätt". Saker som bör hanteras av staff, saker som bör hanteras privat och saker som framförallt INTE ska bedömas av den gemene användaren.

Vad gör det ens för nytta? Oh vad bra att du som vanlig användare sa till mig om något som jag gjorde och potentiellt skapade mer osämja än vad som behövdes. Och om det emot förmodan var så att du hade fel om det du sa till om så var det en ypperligt bra använd post... NOT.

Det finns inget bra i att uppmuntra att användare trycker in sina ÅSIKTER om vad som är regelbrott när det inte behövs, basta.
Bild
Adauchi
Ghost
Kontakt:

Inläggav Adauchi » tor 18 okt 2012, 00:20

Aioli skrev:
Adauchi skrev:Att någon anmärker ett regelbrott anser inte jag är samma sak som att upprätthålla regeln som säger att det är ett regelbrott. Ett fel är ett fel och det tycker jag kan anmärkas så länge det stannar där. Skulle man tycka olika så är det inte mer med det. Om folk respekterar varandra ska det här inte vara ett problem.

Jo, för att om man vill ha en sådan stillsam och "fredlig" forums-situation som vi tydligen vill ha här så är det ju bra att uppmuntra folk till att trycka upp saker i annats folk ansikte. Speciellt när det är saker som i princip kan sammanfattas som "du, du postar inte rätt". Saker som bör hanteras av staff, saker som bör hanteras privat och saker som framförallt INTE ska bedömas av den gemene användaren.

Vad gör det ens för nytta? Oh vad bra att du som vanlig användare sa till mig om något som jag gjorde och potentiellt skapade mer osämja än vad som behövdes. Och om det emot förmodan var så att du hade fel om det du sa till om så var det en ypperligt bra använd post... NOT.

Det finns inget bra i att uppmuntra att användare trycker in sina ÅSIKTER om vad som är regelbrott när det inte behövs, basta.

Avsikten ska då givetvis inte vara att läxa upp någon utan att avråda och det kan ses som något vänligt eller som något ovänligt. Tar användaren till sig av det goda rådet kanske man slipper ett regelbrott. Är det negativt? Det finns visst bra sidor, frågan är om du ser dem.
Användarvisningsbild
Echorin
Lesser Youkai

Inläggav Echorin » tor 18 okt 2012, 00:31

Ok lite synpunkter.

Sätt ut fler mått på saker och ting så som smileys och dylikt så det inte blir godtyckligt.

Personligen tycker jag att noll-tollerans vad det gäller spoilers är en bra idé.
Det handlar helt enkelt att tänka på att alla inte kanske är helt insatta i Touhou när de först kommer hit och att man ger folk tiden att ta reda på saker på egen hand. Känner väl att det inte kan vara så svårt att visa den respekten till sina medmänniskor på forumet genom att sätta upp en spoiler tag.
Användarvisningsbild
Aioli
Magician

Inläggav Aioli » tor 18 okt 2012, 00:44

Om det är för att undvika regelbrott så ska det väl sägas innan det går alldeles för överstyr då?

Jag kan medge att det är en ynklig bit bättre än att säga till från det man tycker är "efteråt". Men poängen består, användare ska inte avgöra när det är nära överstyr, överstyr eller något av det. För även om du varnar innan så ryker det fortfarande av "Yo, jag är inte polis, men du kör farligt nära hastighetsgränsen, jag tänker säga till dig om detta så det låter som att jag inte litar på att du vet hur en gräns hålls".

Är det verkligen värt det?

Är det verkligen värt att uppmuntra till kommentar som i VÄLDIGT VÄLDIGT många fall på VÄLDIGT VÄLDIGT många forum bara slutar i ren skit, när man istället kan ta hand om problemet vid roten?

För att inte nämna att det uppmuntras i off-topic biten, och hur off-topic är det inte att nämna att folk bör ta sig tillbaka till topic.

Det finns sätt att lösa den situationen på. Och det är att posta saker som man tycker är on-topic, istället för att slösa energi på att bara dumma runt med saker såsom "du du, detta var inte riktigt rätt här".

Men visst, du har en viss poäng i om att det kan användas som en sorts råd. Men är det verkligen värt risken?
Bild
Användarvisningsbild
saiyoucho
Pepsi Osbourne
Kontakt:

Inläggav saiyoucho » tor 18 okt 2012, 00:50

Adauchi skrev:Av svaren jag har fått att döma verkar reglerna är öppna för kritik och förslag. Varför detta inte har inkluderats i OP förstår jag däremot inte.

Har lagt in det i slutet av posten nu.

Aioli skrev:Uppmuntran till baksätes moderering i off-topic biten.

Att någon påminner om att en tråd gått för offtopic är snarare något bra än något dåligt då det förebygger att diskussionen kommer helt ur spår. Moderatorer har inte forumet som ett heltidsjobb.

Fortfarande ofantlig liten gräns för signaturer.

Vi har diskuterat storleken för signaturer och ökar gränsen till 600 pixlar på bredden och 140 på höjden. Ytterligare utökning skulle ta upp alldeles för mycket plats per sida.

Det om "smileys" som "bilder" är även det luddigt, nu låter det som det är acceptabla om dom inte är stora och passar in? Jag satsar på det.

Regeln pekar på bilder som tidigare tagit upp otroligt stora utrymmen eller nästan en halv sida. Inte på bilder som uppenbarligen är menade att vara smileys från början.

Fortfarande ingen syn av "regel 1". (Staff bestämmer vad som bryter mot regler och vad som inte gör) Kombinera detta med uppmuntran till baksätes-moderering och det blir ju alldeles prima.

Förstår inte vad det är du menar med ingen syn av "regel 1". Om du syftar på någon av dom äldre reglerna är det helt orelevant eftersom dom har blivit omskrivna sedan sist.

Och det här tog 3 månader?

Som sagt är det ingen av oss som har forumet som heltidsjobb utan vi måste ta hand om allt på våran fritid. Något som varierar väldigt mycket över hur mycket man har. Reglerna har till stor del varit klara en längre tid men inte kommit upp tidigare på grund av problem.
Bild
Du har väl inte missat min musik? | .:Youtube:. | .:Soundcloud:. |
むきゅ!むきゅん!きゅきゅきゅん! Mukyu!~

Återgå till "Spel"