Nya forumregler

Nyligen kommit in i Touhou spelen, eller kört i flera år? Här kan du diskutera allt rörande spelen.
Användarvisningsbild
Aioli
Magician

Re: Nya forumregler

Inläggav Aioli » fre 19 okt 2012, 21:09

Då kan man ju likväl lägga förbud emot att man citerar endast bitar av en post.

Att ta saker ur sin kontext kan skapa förvirring det med, och om då inte folk läser original posten så ser dom inte helheten. Det är ju mer eller mindre exakt samma sak.

Och det om att felciterade meningar inte har någon bra effekt är väl bara för att folk isåfall inte kan ta ett skämt, vilket går rakt tillbaka till "no fun allowed".

Men om ni vill röra er ifrån effektiva och simpla regler till överdrivet långa och onödiga regler så är detta ett prima steg på vägen.

Men nu seriöst talat.

Hur ofta har detta ens skapat problem hittills? Och hur många gånger har någon missuppfattat något över ändrade citat?

Eller drar ni bara skit ur röven?
Bild
Användarvisningsbild
Rheeve
Norrländsk och gammal

Inläggav Rheeve » fre 19 okt 2012, 21:10

Aioli skrev:Än annan sak det används för är ju för att dela upp och mer strukturerat kunna visa vilka delar man svarar på med vad.

Som du själv skriver så är uppdelning av citat en frekvent använd metod att svara på specifika saker i en post. Dock så är det en uppdelning, inte en modifikation av texten.
Jag kanske var otydlig med vad jag menade, vad jag menar är att meddelandet inte ska förändras när det citeras. Dessutom så är citat av specifika delar av poster inga konstigheter, ett citat i en forumpost behöver inte vara citat av hela poster.

För att referera till ett exempel så kan vi ta posten som du skrev i Tråden "Forumuppdateringar" i Forumdelen "Regler och Information":

Den 19 Oktober 2012 skrev du:
Aioli skrev:
saiyoucho skrev:2012-10-19
Kuri har nu blivit intagen på test-period som Aioli-Moderator.

Detta bör nog vara ett bra val. Om inte annat så bör han ju ha mycket med tid för det.

Exciting~

Det Saiyoucho tidigare faktiskt skrev var:
saiyoucho skrev:2012-10-19
Kuri har nu blivit intagen på test-period som Global Moderator.

Detta är en Modifiering av en citerad text och i detta fall orsakar detta förvirring.

Aioli skrev:Jag tror inte vår community är sådan att dom fallen du verkar vara rädd för ska uppkomma någonsin kommer vara ett problem.

Som jag tidigare i min post tog upp så verkar det uppstå sådana fall.
Bild
Return 0;
}
Användarvisningsbild
Aioli
Magician

Inläggav Aioli » fre 19 okt 2012, 21:19

Rheeve skrev:Som du själv skriver så är uppdelning av citat en frekvent använd metod att svara på specifika saker i en post. Dock så är det en uppdelning, inte en modifikation av texten.
Jag kanske var otydlig med vad jag menade, vad jag menar är att meddelandet inte ska förändras när det citeras. Dessutom så är citat av specifika delar av poster inga konstigheter, ett citat i en forumpost behöver inte vara citat av hela poster.

Det om uppdelning var då Sai sa att saker kunde missförstås om citat ändrades. För medan citat utanför sin kontext kan missförstås minst lika mycket.

Jag står inte för att uppdelning ska förbjudas, just för att jag tycker det är exakt lika befängt som att ändringar ska förbjudas.

Och när det gäller min post i den tråden.

1) Har någon hittills blivit förvirrad av det?

2) Var det respektlöst eller trollande mot någon?

3) Var det inte uppenbart att jag hade modifierat?

och sist men inte minst.

DET VAR ETT SKÄMT PÅ MIN ALLDELES EGNA BEKOSTNAD

Det faktum att du tar upp att det skulle kunna skapa förvirring tycker jag säger mycket om vad du tycker om våra medlemmars förmåga att förstå.
Bild
Användarvisningsbild
Rheeve
Norrländsk och gammal

Inläggav Rheeve » fre 19 okt 2012, 21:32

Aioli skrev:DET VAR ETT SKÄMT PÅ MIN ALLDELES EGNA BEKOSTNAD

Ett mycket malplacerat skämt som dessutom modiferar en uppdatering som admin postat.

Jag kan säga att jag blev förvirrad av detta och hade höll nästan på att konfrontera Saiyoucho angående detta.
Jag själv anser att man inte ska behöva kolla upp varenda citat man stöter på. Så med detta i åtanke:

Aioli skrev:1) Har någon hittills blivit förvirrad av det?

Ja, jag själv som jag nyss beskrev.
Aioli skrev:2) Var det respektlöst eller trollande mot någon?

Ja, det var respektlöst mot den information som givits.
Aioli skrev:3) Var det inte uppenbart att jag hade modifierat?

Det må ha varit uppenbart i efterhand, men på grund av var citatet var placerat så är det irrelevant om det var uppenbart eller inte, i alla fall i min egen ärliga åsikt.
Bild
Return 0;
}
Användarvisningsbild
Aioli
Magician

Inläggav Aioli » fre 19 okt 2012, 21:49

Jag hade ingen aning om att information nu för tiden räknas som någon. Jag tänker ta detta tillfälle i akt att be om ursäkt till alla skolböcker jag någonsin kladdat i då detta var ytterst respektlöst mot dom.

Seriöst dock, om det var så himla illa, förvirrande eller respektlöst. Vad sägs då bara om att Sai eller någon i staff-teamet tar och varnar mig eller säger att det konkret var övertramp, istället för att blåsa upp det och göra en mycket större grej av det än det är.

Om varenda incident i den här storleken ska hanteras med en ny regel så kommer reglerna snart bli en hel regelbok. Och om jag hade tagit upp varenda liten skitsak som inte faller mig i smaken eller som jag PERSONLIGEN missuppfattat så skulle den antagligen redan vara en regelbok.

Alltså.

Regel 1 finns PRECIS FÖR SÅNA HÄR TILLFÄLLEN. "Din redigering av citatet skapade en förvirrande situation, vänligen var mer försiktigt om var och när du gör skämt vars humor ligger i redigering av citat."

Detta hade fixat det simpelt, snabbt och effektivt utan att förstöra reglerna. Och denna uppmaning hade kunnat om så velat göras direkt i tråden eller privat, och med eller utan en officiell varning.

Det är inte så svårt att moderera bra när regel 1 finns.

PS: Information räknas faktiskt inte som personer.
Bild
Användarvisningsbild
Kuri
Earth Rabbit
Kontakt:

Inläggav Kuri » lör 20 okt 2012, 13:43

Aioli,

Det är fel att ändra i citat även om det bara är för skoj. Underskatta aldrig människor, vissa kan gå på felaktig information till alltför långa gränser. Folk som inte läser tidigare skrivna poster kan missförstå, men när det gäller personer som har varit aktiva i en diskussion så kommer de att reagera med ett "Var det verkligen vad som skrevs". Men när det kommer till information som ges ut av staff då kan det bli farligt så vi vill informera om saker till våra medlemmar. Men med tanke på att det var posten efter den övre och att det obviously var menat som ett skämt efter de saker som pratats om på vent och skype så är det bara en personlig varning som kommer i det här fallet. Gör det inte igen när det kommer till seriösa grejer.

Rheeve,

Varför använde du inte rapport knappen? En rapport och jag skulle inom 1 timme om inte några minuter sagt till Aioli att han inte får göra så och att inte göra det igen. Det skulle ha hjälpt allting utan en lång diskussion. Dina argument pratar som om att det är ett problem i allmänhet men det är egentligen bara det som Aioli skrev som var problemet i det här fallet. Jag har aldrig sett detta vara ett problem tidigare, varför tog du inte upp Aiolis post mycket tidigare så skulle situationen kunnat lösas snabbare.

Regel om textmodifiering,

Regeln är helt onödig, likaså är en regel som att man inte får ddosa forumet. Det betyder att vi kommer straffa folk som gör det i skadliga proportioner, men när det tydligt är menat som skämt så kommer det inte röras. Detta gäller alla regler. Använd rapport knappen. Vi vill kunna uppmana att folk får ha kul men att det inte ska gå ut över andra.

Att behålla regeln och att ta bort den kommer inte göra någon skillnad, så varför inte ha kvar den?

Regel 1:
Har du några funderinar överhuvudtaget att någonting bryter mot reglerna, använd rapportknappen. Nuff said.
BildBild
Användarvisningsbild
Gale
Ayaya!
Kontakt:

Inläggav Gale » lör 04 okt 2014, 09:40

Yooo, på förekommen anledning undrar jag hur det är med utländska medlemmar på detta forum? En medlem på touhou.fi undrade om han/hon kunde bli medlem :P
Bild
Bild
Användarvisningsbild
saiyoucho
Pepsi Osbourne
Kontakt:

Inläggav saiyoucho » sön 05 okt 2014, 17:42

Gale skrev:Yooo, på förekommen anledning undrar jag hur det är med utländska medlemmar på detta forum? En medlem på touhou.fi undrade om han/hon kunde bli medlem :P
Bild

Det ska väl inte vara några problem egentligen. Enda som man får tänka på är väl att i princip alla poster/trådar och liknande är på Svenska och att det kan vara lite knepigt om man tex skulle göra rubbet genom google translate. Om man kan språket dock så lär det inte finnas några problem.

Låter kul om det finns folk i Finland också som är intresserade av att bli medlemmar.
Bild
Du har väl inte missat min musik? | .:Youtube:. | .:Soundcloud:. |
むきゅ!むきゅん!きゅきゅきゅん! Mukyu!~
Användarvisningsbild
Gale
Ayaya!
Kontakt:

Inläggav Gale » sön 05 okt 2014, 17:50

Nice, jag skrev det till dem (supreme lurker).
ja jag tycker det är väldigt roligt att de är intresserade :P
Bild

Återgå till "Spel"