Nya forumregler

Nyligen kommit in i Touhou spelen, eller kört i flera år? Här kan du diskutera allt rörande spelen.
Adauchi
Ghost
Kontakt:

Re: Nya forumregler

Inläggav Adauchi » tor 18 okt 2012, 00:53

Aioli skrev:Men visst, du har en viss poäng i om att det kan användas som en sorts råd. Men är det verkligen värt risken?

Det skulle kunna diskuteras och eventuellt testas. Måhända att jag ser lite väl gott på våra medlemmar och att det inte alls skulle fungera, men det har fungerat på Lunatic Red (även om det forumet sjunger på sista versen) utan några större problem. Folk där verkar ha en tendens att rätta sig efter varandra, och då är reglerna ändå ganska luddiga, enligt min åsikt.
Användarvisningsbild
saiyoucho
Pepsi Osbourne
Kontakt:

Inläggav saiyoucho » tor 18 okt 2012, 00:54

Tilläg till första posten:

Undvik även att använda bilder som smileys då dom tar upp väldigt mycket plats och ofta inte passar in.
Forumdelen "Annat" är undantagen från denna regel.
Mindre bilder är tillåtna så länge de går inom måtten 50x50 pixlar som brukar vara standard för smileys.
Bild
Du har väl inte missat min musik? | .:Youtube:. | .:Soundcloud:. |
むきゅ!むきゅん!きゅきゅきゅん! Mukyu!~
Användarvisningsbild
Kiyoshi
Yukari's Bitch

Inläggav Kiyoshi » tor 18 okt 2012, 01:37

Aioli skulle man ta tag i roten till problemet finns det en risk att en viss person här skulle bli bannad.

Sen det där med att det bara blir skit när någon påpekar att någon börjar gå offtopic är oftast för att den som blir tillsagt inte klara av det.
Användarvisningsbild
Aioli
Magician

Inläggav Aioli » tor 18 okt 2012, 01:46

saiyoucho skrev:
Aioli skrev:Uppmuntran till baksätes moderering i off-topic biten.

Att någon påminner om att en tråd gått för offtopic är snarare något bra än något dåligt då det förebygger att diskussionen kommer helt ur spår. Moderatorer har inte forumet som ett heltidsjobb.

I en optimal forum struktur så ska man satsa på att ha tillräckligt med staff för att kunna ha någon online nästan hela tiden. En 24/7 affär må inte ha en person som driver den, men dom är ändå öppet 24/7. (Jag har dock hört mummel om att det kommer komma någon ny staff medlem snart, men såsom det ser ut nu så behöver ni nog två nya om inte du eller Soda får mer tid.)

Angående back-seat modding så refererar jag över till alla tidigare argument jag har gjort kring det och framförallt.

Är det värt den risken?

saiyoucho skrev:
Fortfarande ingen syn av "regel 1". (Staff bestämmer vad som bryter mot regler och vad som inte gör) Kombinera detta med uppmuntran till baksätes-moderering och det blir ju alldeles prima.

Förstår inte vad det är du menar med ingen syn av "regel 1". Om du syftar på någon av dom äldre reglerna är det helt orelevant eftersom dom har blivit omskrivna sedan sist.

"Regel 1" är det jag kallar en sorts "catchall" regel som dom flesta forum tillämpar.

Den säger i princip motsatsen till "kunden har alltid rätt", vilket är "staff har alltid rätt".

När man har en sådan i plats så slipper man göra en massa skit-regler om specifika tillfällen eftersom dom istället kan hanteras på en case-by-case bas. Det gör det smidigare och låter en hålla resten av reglerna mer kompakta och mindre flummiga, och framförallt kan man se till att endast folk som förtjänar det får bestraffningar, för även om något tekniskt sett bryter mot reglerna så kan man med "Regel 1" låta personen slippa undan om det så bedöms rätt.

Det gör moderering tusen gånger enklare.

Adauchi skrev:Det skulle kunna diskuteras och eventuellt testas. Måhända att jag ser lite väl gott på våra medlemmar och att det inte alls skulle fungera, men det har fungerat på Lunatic Red (även om det forumet sjunger på sista versen) utan några större problem. Folk där verkar ha en tendens att rätta sig efter varandra, och då är reglerna ändå ganska luddiga, enligt min åsikt.

Roligt att du nämnde LR! Jag går in där en gång om månaden för att skratta åt färgschemat!

Jag vilar min låda.

Kiyoshi skrev:Aioli skulle man ta tag i roten till problemet finns det en risk att en viss person här skulle bli bannad.

Sen det där med att det bara blir skit när någon påpekar att någon börjar gå offtopic är oftast för att den som blir tillsagt inte klara av det.

väx upp
Bild
Användarvisningsbild
Kiyoshi
Yukari's Bitch

Inläggav Kiyoshi » tor 18 okt 2012, 01:56

Om man gör så att man kör helt och hållet på case by case så finns risken att folk klagar på att de blir orättvist behandla dem, De kan anse att det dom gjorde inte var värre en vad någon annan gjorde men ändå fick en mindre påföljd.

Aioli skrev:Jag har dock hört mummel om att det kommer komma någon ny staff medlem snart

Vart har du hört detta? för det är mer en vad jag vet om.
Användarvisningsbild
saiyoucho
Pepsi Osbourne
Kontakt:

Inläggav saiyoucho » tor 18 okt 2012, 01:58

Aioli skrev:I en optimal forum struktur så ska man satsa på att ha tillräckligt med staff för att kunna ha någon online nästan hela tiden. En 24/7 affär må inte ha en person som driver den, men dom är ändå öppet 24/7. (Jag har dock hört mummel om att det kommer komma någon ny staff medlem snart, men såsom det ser ut nu så behöver ni nog två nya om inte du eller Soda får mer tid.)

I en optimal forum struktur skulle vi självklart ha en stor staff som alltid har tid och slippa problem.

Angående back-seat modding så refererar jag över till alla tidigare argument jag har gjort kring det och framförallt.

Är det värt den risken?

Som sagt så har vi ju inte så pass mycket folk som vi kanske skulle vilja ha. Det är lite svårt när vi är ett rätt alternativt forum för något som inte direkt kan kallas mainstream här i sverige.

"Regel 1" är det jag kallar en sorts "catchall" regel som dom flesta forum tillämpar.

Den säger i princip motsatsen till "kunden har alltid rätt", vilket är "staff har alltid rätt".

Så du tycker alltså att vi borde ha en "staff har alltid rätt" regel? Eller har jag förstått det fel? Var det inte så också att vi hade en liknande regel tidigare och att det var just det som inte verkade bra tidigare.[/quote]
Bild
Användarvisningsbild
Aioli
Magician

Inläggav Aioli » tor 18 okt 2012, 02:12

Det är då man ser till att man har en såpass bra staff-grupp att även dom straffade förstår varför dom blev straffade.

Istället för att låta moderering bli hindrat av en regeluppsättning som kan ta tid att uppdatera och inte hantera alla fall, så kan moderatorerna moderera till sin fulla kraft även när inte reglerna går jämt med vad som ska göras.

Visst betyder inte detta att reglerna ska ignoreras helt, dom flesta fall kommer fortfarande hamna inom dom, men det är bra för när undantaget anländer, vilket dom för eller senare kommer göra.

Regel 1 är ett undantag från reglerna, för dom få undantagen som inte ligger i reglerna.

Kort sagt kan man säga att det är den totala motsatsen till baksätes modererings frågan, där finner jag risken för stor för belöningen, här finner jag att risken är liten nog för belöningen.

Gällande staff så tänker jag inte säga vem, då jag inte är säker om det är officiellt.

Även mitt nämnande kanske var ett övertramp, och jag ska inte göra det värre nu.

saiyoucho skrev:
Aioli skrev:I en optimal forum struktur så ska man satsa på att ha tillräckligt med staff för att kunna ha någon online nästan hela tiden. En 24/7 affär må inte ha en person som driver den, men dom är ändå öppet 24/7. (Jag har dock hört mummel om att det kommer komma någon ny staff medlem snart, men såsom det ser ut nu så behöver ni nog två nya om inte du eller Soda får mer tid.)

I en optimal forum struktur skulle vi självklart ha en stor staff som alltid har tid och slippa problem.

Är det värt den risken?

Som sagt så har vi ju inte så pass mycket folk som vi kanske skulle vilja ha. Det är lite svårt när vi är ett rätt alternativt forum för något som inte direkt kan kallas mainstream här i sverige.

Jag är fullt övertygad att två-tre stycken semi-aktiva moderatorer kan ensamma ta hand om alla situationer som skulle kunna uppstå i godan tid med tanke på forumets storlek. 2 till personer, med stöd av dom vi redan har kan enkelt klara av det, tror jag skulle kunna tänka mig ett antal här på forumet som är aktiva nog för att vara här tillräckligt länge.

En tum-regel jag brukar syssla med är att en moderator kan hantera upp emot 50 posts per dag om han har mycket fritid, kanske 20 om han har mindre. I detta fallet är det inte ens antalet posts som stoppar det, utan att hitta folk som kan vara aktiva vid varierande tidpunkter, så att det nästan alltid finns någon i närheten. (undantag om natten då det inte är så aktivt. FÖRUTOM INATT DET VILL SÄGA, LATE-NIGHT WOOOOO)

saiyoucho skrev:

Så du tycker alltså att vi borde ha en "staff har alltid rätt" regel? Eller har jag förstått det fel? Var det inte så också att vi hade en liknande regel tidigare och att det var just det som inte verkade bra tidigare.

I princip är det "staff har alltid rätt", jag kan inte minnas att vi tidigare haft en sådan regel, men om ni haft det kan det mycket väl vara att den varit fel-formulerad.

Regel 1 är en väldigt bra regel att ha, men det är väldigt viktigt att man formulerar den väl så att den inte blir nedtryckande.

Ett exempel på relativt bra formulering vore: "Staff kan när som helst ignorera att ge en varning eller ge en varning utöver regelbrott om dom finner detta nödvändigt, denna regel kommer inte användas ofta, och är endast för "last-case scenarios". Om du finner att denna regel använt i fel syfte kan du ta upp det med någon annan i staff-teamet så kan dom undersöka situationen."

Det är en ofantligt bra regel att ha just för när situationer går över styr.

(Och för att kunna stoppa paragraf-ryttare)
Bild
Användarvisningsbild
saiyoucho
Pepsi Osbourne
Kontakt:

Inläggav saiyoucho » tor 18 okt 2012, 02:35

Aioli skrev:Ett exempel på relativt bra formulering vore: "Staff kan när som helst ignorera att ge en varning eller ge en varning utöver regelbrott om dom finner detta nödvändigt, denna regel kommer inte användas ofta, och är endast för "last-case scenarios". Om du finner att denna regel använt i fel syfte kan du ta upp det med någon annan i staff-teamet så kan dom undersöka situationen."

Har lagt till det som regel 1 i början av posten nu. Det är faktiskt en bra idé och också bra formulerat som du skrev det.

I övrigt håller jag med om att vi behöver fler moderatorer och det är något vi kollar på hur vi ska lösa/vilka vi kan tänkas ta med.
Bild
Adauchi
Ghost
Kontakt:

Inläggav Adauchi » tor 18 okt 2012, 10:14

Aioli skrev:
Adauchi skrev:Det skulle kunna diskuteras och eventuellt testas. Måhända att jag ser lite väl gott på våra medlemmar och att det inte alls skulle fungera, men det har fungerat på Lunatic Red (även om det forumet sjunger på sista versen) utan några större problem. Folk där verkar ha en tendens att rätta sig efter varandra, och då är reglerna ändå ganska luddiga, enligt min åsikt.

Roligt att du nämnde LR! Jag går in där en gång om månaden för att skratta åt färgschemat!

Jag vilar min låda.

Why must you? Why must everyone? xD

Färgschemat håller jag med om till fullo. Dock finns det nu två till skins. Ett som är fult som stryk och ett som inte alls skriker lika rött som det första. Värt att tillägga, kanske.

http://puu.sh/1g383
Användarvisningsbild
Aioli
Magician

Inläggav Aioli » tor 18 okt 2012, 11:25

saiyoucho skrev:Har lagt till det som regel 1 i början av posten nu. Det är faktiskt en bra idé och också bra formulerat som du skrev det.

I övrigt håller jag med om att vi behöver fler moderatorer och det är något vi kollar på hur vi ska lösa/vilka vi kan tänkas ta med.

Det kan finnas risk att den kanske behöver finslipas senare, då jag bara sket ut den så fort jag kunde, men nu finns den ju åtminstone där. Fin fint!

Bild

Adauchi skrev:Why must you? Why must everyone? xD

Färgschemat håller jag med om till fullo. Dock finns det nu två till skins. Ett som är fult som stryk och ett som inte alls skriker lika rött som det första. Värt att tillägga, kanske.

http://puu.sh/1g383

Jag kan rada upp ett antal fler saker än bara färgschemat som får mig att fnissa åt LR, men är inte säker på om det är fullt relevant eller nödvändigt.

Men om LR har ett färgschema som inte är lika groteskt så kanske dom bör göra det till default temat.

(Men med tanke på vad jag har sett under mitt lurkande så tror jag inte att det är så stor chans)
Bild

Återgå till "Spel"