Cosplay frågor och funderingar

Användarvisningsbild
Mithradates
Lesser Youkai

Cosplay frågor och funderingar

Inläggav Mithradates » lör 08 sep 2012, 10:30

En tråd där vi kan diskutera lite frågor och funderingar angående cosplay, ifall du vill ha tips på hur du syr din cosplay, vilket material som är bäst eller vill höra andras tankar på hur du skulle kunna göra ett cosplay svärd etc så fråga här!

Jag hade ju tänkt cosplay:a som Tenshi under confusion men det är en del saker som jag behöver till den för att jag ska vara nöjd, jag har redan en klänning som då är nac0n's gamla, jag behöver en hatt (funderar på att använda ett plommonstop eller kontakta en hattmakare) och till den behöver jag löv och vit-röda persikor till den(borde kunna få tag på det som dekoration), kängor, röda linser och en peruk bör inte vara så svårt att få tag på men svärdet är jag lite osäker på hur jag ska göra (funderar på att ta ett leksaks-lasersvärd och ändra på handtaget) och sedan vill jag ha en keystone som man kan sitta på vilken jag är väldigt osäker på hur man ska göra (min ursprungliga ide var att det skulle vara en riktig sten men det blir nog lite för otympligt).
Bild
Användarvisningsbild
The-Core
QED「Ripples of 495 Years」

Re: Cosplay frågor och funderingar

Inläggav The-Core » lör 08 sep 2012, 11:40

Mithradates skrev:Jag hade ju tänkt cosplay:a som Tenshi under confusion men det är en del saker som jag behöver till den för att jag ska vara nöjd, jag har redan en klänning som då är nac0n's gamla, jag behöver en hatt (funderar på att använda ett plommonstop eller kontakta en hattmakare) och till den behöver jag löv och vit-röda persikor till den(borde kunna få tag på det som dekoration), kängor, röda linser och en peruk bör inte vara så svårt att få tag på men svärdet är jag lite osäker på hur jag ska göra (funderar på att ta ett leksaks-lasersvärd och ändra på handtaget) och sedan vill jag ha en keystone som man kan sitta på vilken jag är väldigt osäker på hur man ska göra (min ursprungliga ide var att det skulle vara en riktig sten men det blir nog lite för otympligt).

Kollade runt lite och hittade en tutorial på hur man gör liknande hattar, om du inte hittar någon!
http://www.craftster.org/forum/index.php?topic=313847.0
Det är ju bara att modifiera så att kanterna inte är så breda, samt lägga i vliselin eller tunn kartong om man inte vill att kanterna ska vara så slaka.

Löv och fake-persikor går säkert att hitta i butiker som säljer växter och annat smått och gott (växtriket är najs om det finns nära). Hittar man inte just persikor så kan man ju köpa en annan frukt och måla om eller så.

Kängor lär inte vara så svårt att hitta nu när hösten börjar närma sig. De flesta skoaffärerna har nog redan dragit fram sina kängor, men om du har stora fötter så kan det nog bli svårt att hitta damkängor.

Till linser skulle jag nog rekommendera http://www.fargadelinser.com/
Samma märken som optikerna säljer, fast till minst halva priset!

Peruk lär ju finnas ganska billigt på EBay.
Denna fastnade jag lite för!
http://www.ebay.com/itm/Touhou-Project- ... 1c1db84265
Man kan ju även söka efter "long blue wig" så får man upp en hel del!

Till svärdet skulle man nog kunna göra en modifierad katana?
Om du har tillgång till trä och material att skära i trä så finns det en bra tutorial här
http://gwiguig.deviantart.com/art/Woode ... l-69680378
Annars finns det en video på hur man gör i kartong
http://www.youtube.com/watch?v=Z16GVavcw8o

Keystone är nog inte så jättesvårt, satt och kollade lite sten tutorials med min Okuu till Conf och hittade den här som nog kan fungera ganska bra till just keystones!
http://www.youtube.com/watch?v=pJ5De0472dQ
Sen har väl hennes keystones Shimewana?
http://www.youtube.com/watch?v=6qVf5TP5KtU
Denna använde jag när jag gjorde mina shimewana till min Reimu cosplay! uvu

Lycka till och hoppas att det hjälpte lite i alla fall!
Bild
Användarvisningsbild
Mithradates
Lesser Youkai

Inläggav Mithradates » lör 08 sep 2012, 15:56

Tack så mycket för alla dessa länkar core! Har tagit en stund för mig att kolla upp allting då mitt internet är så segt >.<

Hatt-tutorialen skulle fungerat om det inte var så att jag tycker att toppen inte blir lika rund som Tenshis hatt är, det blir nog så att jag letar upp ett plommonstop som passar.

Jaha hade ingen aning om att växtbutiker brukar sälja sådant (visserligen besöker jag aldrig några sådana), växtriket minns jag finns relativt nära så jag ser väll till att titta in där någon gång ;)

Kängor tror jag också bör vara enkelt att få tag på och skoaffärer finns det gott om.

Ja den sidan ser bra ut, undrar lite över vad som menas när en färgad lins har styrka och när den inte har det?

Jag hade tänkt leta rätt på en peruk där, får se vilken jag bestämmer mig för.

Det skulle fungera riktigt bra tror jag, jag kollade upp lite utseendet på Tenshis svärd lite mera och det liknar en jian http://en.wikipedia.org/wiki/Jian så kommer nog använda mig av den tutorialen och utseendet från en jian för att göra svärdet då.

Jo den tutorialen var bra men jag vill ju ha en keystone jag kan sitta på (Tenshi sitter ju ofta på en keystone) men jag kanske kan utgå ifrån en pall eller liknande och trä hönsnät runt den och göra så att den ser ut som en sten så borde den hålla att sitta på.

Ja det är just sådana på hennes keystones, ska också vara ett rep runt som de sitter vid men det är nog inte så svårt att få tag på, finns antagligen någon butik i närheten som säljer grova rep.
Bild
Användarvisningsbild
The-Core

Inläggav The-Core » lör 08 sep 2012, 20:11

Mithradates skrev:Tack så mycket för alla dessa länkar core! Har tagit en stund för mig att kolla upp allting då mitt internet är så segt >.<

Hatt-tutorialen skulle fungerat om det inte var så att jag tycker att toppen inte blir lika rund som Tenshis hatt är, det blir nog så att jag letar upp ett plommonstop som passar.

Jaha hade ingen aning om att växtbutiker brukar sälja sådant (visserligen besöker jag aldrig några sådana), växtriket minns jag finns relativt nära så jag ser väll till att titta in där någon gång ;)

Kängor tror jag också bör vara enkelt att få tag på och skoaffärer finns det gott om.

Ja den sidan ser bra ut, undrar lite över vad som menas när en färgad lins har styrka och när den inte har det?

Jag hade tänkt leta rätt på en peruk där, får se vilken jag bestämmer mig för.

Det skulle fungera riktigt bra tror jag, jag kollade upp lite utseendet på Tenshis svärd lite mera och det liknar en jian http://en.wikipedia.org/wiki/Jian så kommer nog använda mig av den tutorialen och utseendet från en jian för att göra svärdet då.

Jo den tutorialen var bra men jag vill ju ha en keystone jag kan sitta på (Tenshi sitter ju ofta på en keystone) men jag kanske kan utgå ifrån en pall eller liknande och trä hönsnät runt den och göra så att den ser ut som en sten så borde den hålla att sitta på.

Ja det är just sådana på hennes keystones, ska också vara ett rep runt som de sitter vid men det är nog inte så svårt att få tag på, finns antagligen någon butik i närheten som säljer grova rep.

Varsågod! uvu
Jag älskar cosplay och jag tycker det är lika roligt att bolla idéer och hjälpa andra med deras dräkter som det är att göra dem själv.

Ah, I see!
Men välj en hatt som du tycker passar, så blir det nog bra så!

Vissa växtbutiker har en avdelning med dekorgrunkor, men tror inte att ALLA har det :O
Växtriket i Enköping hade det, så det var därför jag nämnde dem.
Men yes, du kan kika in där och se om de har dekor och sånt, så kanske det finns om du har tur.

Färgad lins med och utan styrka har att göra med hur bra syn man har!
Man har en viss styrka på ögonen.
Själv har jag -3.0 och -1.5 på vänster respektive höger öga, vilket betyder att jag är närsynt, men har olika bra syn på ögonen
(Ju högre siffra, desto sämre syn och tjockare glas måste man ha. Mitt vänstra glas sticker ut utanför glasögonen sobs)
Alltså måste jag köpa två separata linser, istället för paket när jag köper färgade
Optikern kan göra en synkoll så att man får reda på sin styrka, men vet inte riktigt vad det kostar :O

Ooh, ja du kan nog ha rätt i att det liknar en jian mer än det liknar en katana, men tutorialen lär ju fungera ganska bra ändå!

Bra idé!
Att använda en pall som grund om du ska sitta på den tycker jag låter jättebra! Kör på det! :33
Bild
Användarvisningsbild
Mithradates
Lesser Youkai

Inläggav Mithradates » sön 09 sep 2012, 12:28

The-Core skrev:Varsågod! uvu
Jag älskar cosplay och jag tycker det är lika roligt att bolla idéer och hjälpa andra med deras dräkter som det är att göra dem själv.
Tycker också att det är roligt att diskutera liknande saker, jag och en kompis brukar ha diskussioner som varar i timmar om diverse saker.

The-Core skrev:Färgad lins med och utan styrka har att göra med hur bra syn man har!
Själv har jag -3.0 och -1.5 på vänster respektive höger öga, vilket betyder att jag är närsynt, men har olika bra syn på ögonen
(Ju högre siffra, desto sämre syn och tjockare glas måste man ha. Mitt vänstra glas sticker ut utanför glasögonen sobs)
Alltså måste jag köpa två separata linser, istället för paket när jag köper färgade
Optikern kan göra en synkoll så att man får reda på sin styrka, men vet inte riktigt vad det kostar :O
Så linser utan styrka är till de utan synfel eller? Jag har inga synfel alls och har aldrig haft, enda tillfällena jag har använt glasögon är när jag har testat mina kompisars, det kommer bli första gången jag använder linser så jag ska köpa linser utan styrka då?

The-Core skrev:Ooh, ja du kan nog ha rätt i att det liknar en jian mer än det liknar en katana, men tutorialen lär ju fungera ganska bra ändå!
Ja självklart, den fungerar säkert i princip till vilket svärd som helst.

The-Core skrev:Bra idé!
Att använda en pall som grund om du ska sitta på den tycker jag låter jättebra! Kör på det! :33
Hoppas det finns någon gammal pall ståendes i våran ladugård som jag kan ta, annars måste jag ju köpa en :(

Glad ⑨-dag förresten!
Bild
Användarvisningsbild
The-Core

Inläggav The-Core » sön 09 sep 2012, 13:57

Mithradates skrev:
The-Core skrev:Färgad lins med och utan styrka har att göra med hur bra syn man har!
Så linser utan styrka är till de utan synfel eller? Jag har inga synfel alls och har aldrig haft, enda tillfällena jag har använt glasögon är när jag har testat mina kompisars, det kommer bli första gången jag använder linser så jag ska köpa linser utan styrka då?

Precis, då ska du ha linser utan styrka uvu

Mithradates skrev:Glad ⑨-dag förresten!

Detsamma!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
saiyoucho
Pepsi Osbourne
Kontakt:

Inläggav saiyoucho » tor 27 sep 2012, 01:07

The-Core skrev:
Mithradates skrev:Så linser utan styrka är till de utan synfel eller? Jag har inga synfel alls och har aldrig haft, enda tillfällena jag har använt glasögon är när jag har testat mina kompisars, det kommer bli första gången jag använder linser så jag ska köpa linser utan styrka då?

Precis, då ska du ha linser utan styrka uvu

Yes. Man får dock passa sig ibland för halvt defekta linser/att dom hamnar skumt. Har haft linser 2-3 gånger tidigare och ett par av dom gjorde så jag knappt såg någonting över huvud taget medan jag hade dom på mig. Måste antingen varit defekta eller hamnat fel på något sätt.
Bild
Du har väl inte missat min musik? | .:Youtube:. | .:Soundcloud:. |
むきゅ!むきゅん!きゅきゅきゅん! Mukyu!~
Användarvisningsbild
Okuulbin
Lesser Youkai

Inläggav Okuulbin » tor 27 sep 2012, 09:24

Mithradates skrev: Så linser utan styrka är till de utan synfel eller? Jag har inga synfel alls och har aldrig haft, enda tillfällena jag har använt glasögon är när jag har testat mina kompisars, det kommer bli första gången jag använder linser så jag ska köpa linser utan styrka då?
Mhm. Var redo på att spendera lång tid på att få in dem första gången dock. En halvtimme av Närcon försvann för mig, morgon och kväll -_-
Unyu AWAY!
Bild
Användarvisningsbild
Mei Scarlet
Greater Fairy
Kontakt:

Inläggav Mei Scarlet » tis 23 apr 2013, 09:57

ag hade velat be om lite assistans gällande en cosplay jag funderar på att göra ^^ Jag skulle vilja göra en male-i-fiering av Meiling's hela kitt men kommer inte på nå bättre sett än att göra en officerar-dräkt fast i andra färger. Är en idé som duger bra åt mig men hade gärna velat ha fler förslag på förbättringar m.m... :)

/china
"I've never seen humans as anything else but a drink."
~Flandre Scarlet

Bild
Användarvisningsbild
The-Core

Inläggav The-Core » tis 23 apr 2013, 15:29

Mei Scarlet skrev:ag hade velat be om lite assistans gällande en cosplay jag funderar på att göra ^^ Jag skulle vilja göra en male-i-fiering av Meiling's hela kitt men kommer inte på nå bättre sett än att göra en officerar-dräkt fast i andra färger. Är en idé som duger bra åt mig men hade gärna velat ha fler förslag på förbättringar m.m... :)

Du skulle kunna leta runt lite efter traditionella kinesiska kläder för män och göra nån slags armé-version av det
Eller bara kolla på gamla kinesiska armékläder (kanske inte terrakotta)

Annars kan man kolla på genderbent Hong Meiling bilder och ta någon design man gillar
Själv tror jag nog att en blandning av de här två skulle kunna fungera
Bild
Bild
Bild

Återgå till "Allmänt om Cosplay"