Skivomslag

Användarvisningsbild
Aureus
Easy modo?!?

Skivomslag

Inläggav Aureus » tis 21 feb 2012, 19:32

Tänkte att kanske fler än jag gillar att kika på skivomslagen medans de lyssnar på musiken. Jag hoppas att det är ok att posta detta i musikdelen av forumet.

[Edited]
Så tänkte man kan posta omslagen på musik albumen man gillar. Kommentera gärna omslagen!

En del av min Touhou musik samling (lite för stor bild för att visas bra på forumet)
http://img864.imageshack.us/img864/543/screenshot20120221at559.png

Levo Lution - Skyrise
Bild

Enligt mig ett riktigt bra exempel på hur en skivomslag bör se ut. Bilden har relation till namnet på albumet men är också stilren. Även om bilden är väldigt redigerat så passar de djupa blåa färgerna till musiken men även rent visuellt. Musiken ska ge en en känsla av att flyga och det gör även omslaget.

Texten är väldigt lättläst med typsnittet Helvetica så vet man att det är minimalism och stilren smak som gäller här. Jag tycker det är en enkel ren omslag men är trevligt att se på. Men jag kan tänka mig att vissa tycker den ser väldigt tråkig ut men för mig har den en charm.

Rolling Contact - Dead´n´Being
Bild

Det är en wtf sak för mig med denna. Hur tänkte de när de gjorde omslaget? Låt oss börja med själva bakgrunden. Det ser ut som något jag skulle ha gjort när jag för första gången lekte med photoshop på 90 talet och testade de olika effekterna man kunde ha som plaster, raster osv. Sjukt plottrigt och ja acidtrip i färgvalen. Men det räcker inte med färglada bubblor man ska även ha schabloner på bilden för att man har inte tillräckligt med detaljer redan.

Typsnittet för texten på skivomslaget får ingen hjälp att bli läslig med den plottriga bakgrunden. Även här har man lekt för mycket med gradient effekten i photoshop. Sist är Rin Kaenbyou ok att ha illustrerad på omslaget men jag undrar om de inte borde skippat moe, loli fanservicen som är uttjatat. Ibland märker jag att undermedvetet försöker dölja skivomslaget om någon är i närheten för den är pinsam.

Tycker det är lite synd att man lägger ner tid på att göra musiken men de lägger inte lika mycket eftertanke på detaljerna på omslag och gör dem som alla andra. En anime moe brud med hörlurar. Eller är det bara jag som tycker det är dåligt? ^^
Senast redigerad av 1 Aureus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Nac0n
Moon Rabbit

Re: Skivomslag

Inläggav Nac0n » tis 21 feb 2012, 19:54

Detta är episkt om:
1: man vet vad Beatles är
2: man vet vad VVVVV är

Artist: Souleye
Album: Pppppp

Bild
Senast redigerad av 1 Nac0n, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Aureus
Easy modo?!?

Inläggav Aureus » tis 21 feb 2012, 20:05

VVVVVV är grymt kul spel, visste inte hur OST omslaget såg ut. Vilket gjorde det hela episkt indeed. Glömde skriva att kan vara bra att skriva namnet på artist + album för de som är nyfikna på vad man snackar om. :D
Användarvisningsbild
Nac0n
Moon Rabbit

Inläggav Nac0n » tis 21 feb 2012, 20:43

Jag lade till det nu :)
Användarvisningsbild
saiyoucho
Pepsi Osbourne
Kontakt:

Inläggav saiyoucho » ons 22 feb 2012, 07:24

Aureus skrev:Så tänkte man kan posta sin musiksamling och kanske de skivomslag man gillar eller ogillar. Kommentera gärna!

Antar att man lär posta skivor man köpt när du menar folks musiksamlingar. Annars kan dom flesta säkert lista tusentals skivor som man bara plockat ner från nätet.

Någon som föresten gjort några egna omslag? Gjorde det här runt 2007 eller så till ett litet album:
Bild
Bild
Du har väl inte missat min musik? | .:Youtube:. | .:Soundcloud:. |
むきゅ!むきゅん!きゅきゅきゅん! Mukyu!~
Användarvisningsbild
Nac0n
Moon Rabbit

Inläggav Nac0n » ons 22 feb 2012, 10:01

saiyoucho skrev:Antar att man lär posta skivor man köpt när du menar folks musiksamlingar. Annars kan dom flesta säkert lista tusentals skivor som man bara plockat ner från nätet.

Om ett skivomslag är nice, är det nice :P. Bara att posta imo

Jag har indirekt köpt det där albumet, 'Pppppp'. Fick det från Spotify nämligen.
Användarvisningsbild
saiyoucho
Pepsi Osbourne
Kontakt:

Inläggav saiyoucho » ons 22 feb 2012, 10:10

Nac0n skrev:Om ett skivomslag är nice, är det nice :P. Bara att posta imo

Nu var det själva musiksamlingarna i sig jag syftade på eftersom han skrev det först. Skivomslag är en annan sak ja.
Bild
Användarvisningsbild
Aureus
Easy modo?!?

Inläggav Aureus » ons 22 feb 2012, 10:42

saiyoucho skrev:
Aureus skrev:Så tänkte man kan posta sin musiksamling och kanske de skivomslag man gillar eller ogillar. Kommentera gärna!

Antar att man lär posta skivor man köpt när du menar folks musiksamlingar. Annars kan dom flesta säkert lista tusentals skivor som man bara plockat ner från nätet.

Tanken var att det skulle bli lite av en bildkollage med de album man gillar bäst men kanske verkligen ogillar omslaget. Touhou är tyvär ligger lite av gråzonen av fildelningen, jag hade köpt mycket mera om det var lättare att kunna beställa utan en massa mellanhänder och krångel. Jag var nog lite otydlig i min första post ska ändra det (posta det ganska sent så min hjärna funka väl som vanligt inte ^^)

Men posta de album man faktiskt gillar även om man inte har köpt dem. Tycker det är viktigare att få posta det man tycker om än att hindras att göra det.

Gillar omslaget du gjorde saiyocho! Typsnittet med den röda månen påminner mig väldigt mycket om castlevania som jag är ett stort fan av. Men jag gillar även texten till höger som fyller ut det svarta.

Kan posta den omslaget jag gjorde när ocr inte hade sin egna omslag. Minns dock inte när jag gjorde den.

Bild
Senast redigerad av 1 Aureus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Nac0n
Moon Rabbit

Inläggav Nac0n » ons 22 feb 2012, 10:47

Because, The Offspring

Artist: The Offspring
Album: Rise and Fall, Rage and Grace

Bild
Senast redigerad av 1 Nac0n, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
saiyoucho
Pepsi Osbourne
Kontakt:

Inläggav saiyoucho » ons 22 feb 2012, 10:48

I see. Najs omslag föresten. =P Riktigt trevligt.

Här är ett annat omslag jag gjorde till en ensam låt från typ 2006 eller 2007:
Bild
Bild

Återgå till "Musik"