Touhou Sweden på NärCon 2013 - Feedback.

Användarvisningsbild
Gale
Ayaya!
Kontakt:

Touhou Sweden på NärCon 2013 - Feedback.

Inläggav Gale » tor 08 aug 2013, 13:39

Okej så, det var andra gången vi arrangerade på NärCon, därmed en del saker vi har fått rutin på som ett arrangemang. Vissa saker var bättre än förr, men det var även mycket nytt.
Vad tyckte ni som besökare om arrangemanget Touhou Sweden i år? Vad tyckte ni om turneringarna, upplägget, schemat, rekvisitan, omgivningen?

För enkelhetens skull skulle det vara bra att lista tre stycken plus och tre stycken minus, allt för att göra det bättre tills nästa gång.

Om det är annat ni tycker är värt att ta upp så gör det!
:)
Bild
Användarvisningsbild
Aioli
Magician

Re: Touhou Sweden på NärCon 2013 - Feedback.

Inläggav Aioli » tor 08 aug 2013, 14:06

Kan väl se om jag kan komma att tänka på något här.

Sanae:
1) Luftkonditioneringen, jag vet inte hur konstruktiv jag kan vara om detta, men den första dagen var nästan outhärdlig. Det känns nästan som det är dags att ni tar skiten i egna händer och tar med mer fläktar tills nästa konvent, för NärCon verkar inte bra på att fixa det hela.

2) Inte fullt förbereda för turneringar. Ett exempel var PoFV som blev försenat för att en karaktär desyncar spelet, sådant som egentligen borde märkas tidigare, ett annat exempel var att patchningen av HM skedde på plats, när man borde kunna förvänta sig att det redan ska vara fixat innan besökarna använder. PoFV situationen är kanske lite svår att förutse, men HM kunde ju varit lite simplare. Det gör dock inte så stor skillnad då det hela flöt på relativt bra, men förberedelse är alltid bra.

3) Inte mycket för nytillkomna, jag tror mycket skulle kunna göras för att enklare få in nya spelare. Den mesta hjälpen som fanns var en kort och inte helt komplett förklaring av kontrollerna på white-boarden. Ville man veta mer så fick man fråga någon. En rolig idé vore något i stil av en broschyr med lite information för nybörjare. Simpla förklaringar av fenomenet, en rolig liten serie, lite roliga skämt och observationer, mer information om spelen i sig eller vad som helst. Annars går det ju alltid ha någon sorts informativ video på stora skärmen. Det finns mycket alternativ, men jag tror att något vore bättre än näst intill inget förutom att man personligen frågar. Om man gör det hela med en fin kombination av information och komik så kan det nog gå hem himla bra.

4) Det var ingen IaMP turnering, enough said.

5) Det var en HM turnering, enough said.

Reimu:
1) Väldigt tillmötesgående under turneringarna! Ni var sugna på att få saker att lösa sig, och orkade med att jag krånglade lite med min PS3 dosa. Det hela var trevligt, även om allt inte var smidigt, så var ni rejält på att få det löst så fort som möjligt, och finner jag både bra och viktigt.

2) Bra rotation på spel, alla dom olika spelen fick sin stund i rampljuset, och även ett par inofficiella spel såg jag representeras. Det var fint att det hela inte slutade i bara Soku/HM/PoFV eller liknande, även om dessa hade lite mer representation än resten, vilket är att förvänta sig av multiplayer spelen.

3) I överlag funkade det hela bra, och även om jag inte kan komma på allt för mycket specifikt positiva saker, så är det inte så mycket att det var låg nivå, som att det var generell hög nivå på kvalitén och det hela.

Så ja, det får nog duga. Ja. Yes....

Yah.
Bild
Användarvisningsbild
Poplopsipo
Normal Modo

Inläggav Poplopsipo » tor 08 aug 2013, 14:57

Jag tycker att Aioli fick med det mesta väldigt bra. Överlag så var allt såpass bra att jag inte kommer på några specifika bra saker. Så jag kan ta lite kortfattat vad som behöver förbättras.

1. Värmen. Det mesta, om inte allt är Närcons fel som sätter er i ett för litet rum med tanke på hur många besökare ni lockar. Kanske en till fläkt?

2. Patcher och liknande. Jag och Mithradates hade övat dagen innan Närcon med den senaste patchen som verkligen ändrat om flera karaktärer. Var lite svårt att vänja sig när man kom till konventet. Som tur var hade Mithradates med sig patchen (om det inte var så att den strulade?). Men efter vi sagt till så fanns den där sen. Tänkte också på att många tar med sig egna kontroller. Såg att ni hade X-padder eller vad den heter men tänkte på hur man kan spara en del tid under turneringar. Om man har de flesta vanliga program som många kontroller behöver installerade redan så blir det bara plug and play.

3. Foton och filming. Tror ni det går att ordna så att under turneringar kan en av er arrangörer vara dedikerad fotograf/filmare som förevigar alla (fula) händelser? Vet att det blev inte så mycket filmat och att någon av Pandorna slarvade bort mycket av Inhaleits bilder.

Det blev inget Touhou Rave.
Bild
Adauchi
Ghost
Kontakt:

Inläggav Adauchi » tor 08 aug 2013, 21:50

Poplopsipo skrev:Det blev inget Touhou Rave.

Brist på tid tyvärr. Sen hade vi ett arrangemang precis bredvid med folk som gick och la sig relativt tidigt också. Hade inte varit schysst.
Användarvisningsbild
Gale
Ayaya!
Kontakt:

Inläggav Gale » ons 21 aug 2013, 18:59

Tack för er feedback, en del av det ni tog upp var vi medvetna om vi med, och de andra punkterna var värda att tänka på.

Det är inga fler som har något att tycka till om?
Bild

Återgå till "Events / Konvent"