Pen and Paper Rollspel Touhou Edition

Användarvisningsbild
Kuri
Earth Rabbit
Kontakt:

Pen and Paper Rollspel Touhou Edition

Inläggav Kuri » lör 10 aug 2013, 00:22

Så, jag har pratat runt lite på konventen och meetups angående att dra igång en rollspelskampanj. Jag vet redan några på forumet som är intresserade i att delta och jag vill bara skriva några detaljer om en kampanj som jag jobbat med och få koll på hur många som var intresserade att vara med. Det kanske också finns några som jag inte visste om som är intresserad. Har ni några frågor så är det bara att ställa dom här så ska jag svara på dom så fort som jag ser dom.

WELCOME TO
ILLUSION TODAY

dont mind it too much

Systemet jag tänker använda är New World of Darkness. I NWoD så rullar man tiosidiga tärningar. Antalet tärningar du rullar baseras på hur bra du är på att göra någonting och för varje tärning som rullar över 8 så får man en success. Det antalet successes som du behöver för att klara av någonting beror på hur svårt det är att göra. Mer ingripande genomgång kommer jag dra på plats eller så kan man hitta det på nätet.

To Touhou or not to Touhou, that's the question.

Vi kan köra ett Touhou rollspel, vilket jag tror att väldigt många skulle finna intressant. Men vi kan också köra ett annat rollspel. Att spela människor i en mörk värld är också ett roligt rollspel. Eller att man spelar Youkais som har tagit sig ut i människovärlden. Sedan har jag funderat på om jag ska separera människor och youkais som spelbara karaktärer.

Skriv vad ni skulle vara mest intresserad av att spela och i vilken slags setting ni skulle vilja spela i. Skriv gärna också vilken typ av atmosfär ni vill ha (Politik, action, mysterie, osv)

Om vi ska köra Gensokyo och Youkais så har jag arbetat ut detaljer med systemet så att det funkar på ett bra sätt. Jag har också bollat det lite med andra som också tycker det funkade bra. Vi får se hur den slutgiltiga produkten blir när jag fått svar från folk.
BildBild
Användarvisningsbild
Erikonr
Holy F**kn Tree!

Re: Pen and Paper Rollspel Touhou Edition

Inläggav Erikonr » lör 10 aug 2013, 11:49

Att spela som youkais som tagit sig ut i människovärlden skulle vara väldigt intressant då det förmodligen skulle medföra pussel över problem som vi inte ens tänker på och det skulle också kunna vara läskigt från en youkais perspektiv att hamna i en stad med flera miljoner människor i (inte för att jag vet om det ens finns en stor chans till att det utspelar sig i en storstad).

Att spela "bortom Gensokyo" har jag inget emot, men jag har inget emot att spela i Gensokyo heller, dock så tycker jag att det skulle vara jobbigt/konstigt att möta flera av karaktärerna från Touhou och det skulle kunna bli en del meta-gaming då. Så som ett seriöst rollspel så tror jag att det blir bättre om det utspelar sig i en något annorlunda värld än den som redan finns, men som ett rollspel emellan eller som ett komiskt så kan det passa utmärkt med få om ens några ändringar.

Om man skulle spela som människor så skulle det nog fungera att köra i vanliga Gensokyo, förutom att man kanske gör det något mörkare för stämmningens skull. Då skulle det nog också fungera att ha med alla karaktärer också då de skulle kunna ses mer som mål att sträva emot eller personer som man hört om men aldrig har träffat och som man kanske är rädd för att träffa.

Min telefon verkar inte klara av mer text så jag tar nog och avrundar här. Jag skulle föredra att spela som Youkai men jag har inget emot att spela som människa.
"Patotis."
Användarvisningsbild
Mithradates
Lesser Youkai

Inläggav Mithradates » lör 10 aug 2013, 12:25

Vi skulle ju inte behöva spela i Gensokyo som vi alla känner till, det som spelen utspelar sig i, rollspelet skulle ju kunna utspela sig i Gensokyos förflutna, flera år innan spelen utspelar sig, kanske t.o.m. innan the Great Barrier sattes upp eller under dess resning?
Det kan ju även utspela sig i Gensokyos framtid...
Bild
Användarvisningsbild
The-Core
QED「Ripples of 495 Years」

Inläggav The-Core » lör 10 aug 2013, 15:31

toho rp yes pls
Bild
Användarvisningsbild
WardenOath
Legenden

Inläggav WardenOath » lör 10 aug 2013, 19:01

I approve of this idea.
Användarvisningsbild
Poplopsipo
Normal Modo

Inläggav Poplopsipo » mån 12 aug 2013, 23:02

Jag är på. Då jag inte rollspelat tidigare så överlåter jag önskemålen till de mer erfarna spelarna. För mig går det mesta bra, sålänge alla är nöjda med det.
Bild

Återgå till "Meetups"