[東方TRPG] Danmaku Yuugi -flowers-

Användarvisningsbild
Mithradates
Lesser Youkai

[東方TRPG] Danmaku Yuugi -flowers-

Inläggav Mithradates » ons 10 okt 2012, 13:58

"Welcome to the world of Touhou Bullet Hell Game -flowers-. What you are holding now is a one-way ticket to Gensokyo, a world separated by a single barrier from the one you are from. Due to the Youkai Expansion Project of over 500 years ago, youkai continue to be captured with no end in sight making reality a world of humans and Gensokyo a world of youkai - it is this world that you are heading into. Perhaps out of a reckless desire for adventure, ambition bordering on thoughtlessness, or a gift of love that burns like lava: whatever your reason for coming to Gensokyo, I have but one wish. I pray that this book serves you well on your journey..."

Så börjar regelboken till [東方TRPG] Danmaku Yuugi -flowers-(den översatta versionen iaf), det där med "Youkai Expansion Project" har jag aldrig hört tidigare men till saken, jag som är lite av en rollspels entusiast kollade in detta rollspelet då jag ville se ifall det kunde vara spelbart(om inte så går det alltid att modda rollspel) och har nu även testat reglerna lite och jag kan nu direkt säga att de kunde ha varit mer tydliga på många punkter då man får gissa sig till hur en del regler fungerar (kan ju vara översättarnas fel iofs), men överlag tyckte jag det var bra regler, de fokuserar mycket på danmaku strider men det är väll därför man vill spela ett touhou rollspel i första taget, för att ha danmaku strider.

Karaktärerna byggs upp av den style du väljer och vilken race du väljer vilka ger olika bonusar på dina stats och ger dig en skill var, dina stats bestämmer sedan hur bra du är på att skjuta danmaku och att undvika danmaku, dina skills är till för att ge dig bonusar under danmaku strider(en del av dem ger minus på ditt slag men det är för att det ska bli jämnare mellan dig och din motståndare så att ni tjänar mer tension points), bonusarna kan vara allt ifrån +X och -X till extra tärningar, stats ökning och ökning av hur många rutor du får röra dig över per runda. Sedan så finns det spellcards som man själv får göra, det finns offensiva, defensiva, support och special spellcards och ett relativt välfungerande system för att tillverka egna(dock behöver man modda här en hel del för att kunna göra så varierande spellcards som möjligt). För att kunna använda dina spellcards måste du betala med tension points vilket du får under stridens gång, antingen av att du gör ingenting eller av att du attackerar/blir attackerad. Du vinner genom att dra ner motståndarnas liv till noll och förlorar om dina liv går ner till noll, en ny karaktär börjar oftast med två och ett halvt liv vilket är lika med tjugofem HP, ju mer du får över din motståndares dodge slag i danmaku slaget ju mer skada gör du men du kan inte ta mer än ett liv(tio HP) på en attack.

Är det några här som är intresserade av att spela detta under konvent och meetups i framtiden? Funderar på att kanske köra detta under Confusion. Om ni har frågor angående flowers så borde jag kunna ge svar på dem då jag kan reglerna och är ganska erfaren av rollspel i allmänhet
Bild
Användarvisningsbild
WardenOath
Legenden

Re: [東方TRPG] Danmaku Yuugi -flowers-

Inläggav WardenOath » ons 10 okt 2012, 17:15

Har bara spelat lite Drakar och Demoner i mina dagar, så jag är ingen direkt rollspels entusiast.

Låter jäkligt intressant däremot. /lilyb
Användarvisningsbild
The-Core
QED「Ripples of 495 Years」

Inläggav The-Core » ons 10 okt 2012, 18:15

oh god this sounds really fun
Bild
Användarvisningsbild
Kuri
Earth Rabbit
Kontakt:

Inläggav Kuri » ons 10 okt 2012, 21:17

Kuri i Presentationstråden skrev:Angående Danmaku Yuugi, den är konstigt uppbygdd och är inte så intressant som den först verkar. Systemet den kör på både innanför och utanför strider (under den fas då man ska leta efter incidents) är derp. Jag skulle inte rekommendera den till andra.

Jag har inte så stor erfarenhet av rollspel. Men jag håller mig nog fast på det jag sa förut.
BildBild
Användarvisningsbild
Mithradates
Lesser Youkai

Inläggav Mithradates » tor 11 okt 2012, 12:13

Kuri skrev:
Kuri i Presentationstråden skrev:Angående Danmaku Yuugi, den är konstigt uppbygdd och är inte så intressant som den först verkar. Systemet den kör på både innanför och utanför strider (under den fas då man ska leta efter incidents) är derp. Jag skulle inte rekommendera den till andra.

Jag har inte så stor erfarenhet av rollspel. Men jag håller mig nog fast på det jag sa förut.
Antar att du har testat det tidigare?
Håller med om att reglerna utanför strider är väldigt undermåliga(då de egentligen inte existerar så tänker skriva nya/ta ett annat rollspels system och modifiera) men striderna tycker jag ändå har potential, spellcards har möjlighet att kunna göra väldigt varierande saker och det kan göra så att en del bossar kan bli mycket intressanta strider, där man måste lista ut hur man ska vinna istället, som i väldigt många rollspel där du bara behöver slå tillräckligt bra med tärningarna och använda dina starkaste attacker(sneglar mycket på DnD), striderna blir nästan lite som ett brädspel med kortspels inslag vilket jag inte har så stora problem med.

Men rollspelet är i stort behov av att modifieras för att bli mer spelvärt(något jag nu upptäckte att jag glömde nämna i första inlägget), skulle vara kul att få höra vad ni som har läst/spelat med reglerna uppfattar som att vara dåligt med reglerna så vet jag vad som behöver modifieras med det, sedan så får ni gärna hjälpa till med att modifiera reglerna också /patchu
Bild
Användarvisningsbild
Kiyoshi
Yukari's Bitch

Inläggav Kiyoshi » mån 15 okt 2012, 17:48

Jag har läst lite smått i regelboken och jag tror inte detta rollspel skulle passa mig (är väldigt kräsen när det kommer till rollspel)

Jag ogillar att det är så fokuserat på danmakustrider och det känns som om man kan vara lite för mäktiga väsen, skulle föredra att alla spelare spelade som "vanliga" människor.

Om ett spel kräver kraftig moddning för att fungera skulle jag nästan rekommendera att göra ett nytt rollspel inspirerat av rollspelet i fråga istället.
har testat att moda spel med min förra rollspelsgrupp och det funkade så länge man bara gjorde mycket små ändringar .
Användarvisningsbild
Mithradates
Lesser Youkai

Inläggav Mithradates » mån 15 okt 2012, 22:54

Kiyoshi skrev:Jag ogillar att det är så fokuserat på danmakustrider och det känns som om man kan vara lite för mäktiga väsen, skulle föredra att alla spelare spelade som "vanliga" människor.
Ja det är det som jag själv tycker är den största nackdelen med rollspelet, får mig att tänka på mina åsikter om Dungeons & Dragon, gillar inte när det bara är hacknslash, men funderar på att tillämpa lite regler från ett rollspel som jag har spelledat väldigt mycket för till när man är utanför strider, addera två tärningars värde med varandra och sedan addera dessa med värdet i den relevanta färdigheten till handlingen, om det slutgiltiga värdet överskrider svårighetsgraden så lyckas handlingen och ju mer över desto bättre lyckades du med handlingen.

Att man spelar som "mäktiga väsen" har jag inte fått någon känsla av, reglerna låter en skapa sin karaktär ganska fritt så det är upp till spelgruppen hur mäktiga väsen man är, man får försöka nå en konsensus angående detta inom spelgruppen, men själv skulle jag inte tillåta att spelarna hade krafter som teoretiskt sätt skulle kunna hjälpa dem alldeles för mycket utanför danmaku striderna.

Eller du kanske är kritisk mot att man kan spela som youkai? Det har jag inga problem med själv då alla raser är ganska jämställda ur spelteknisk synvinkel.

Kiyoshi skrev:Om ett spel kräver kraftig moddning för att fungera skulle jag nästan rekommendera att göra ett nytt rollspel inspirerat av rollspelet i fråga istället.
har testat att moda spel med min förra rollspelsgrupp och det funkade så länge man bara gjorde mycket små ändringar .
Ja med moddning så tänkte jag mest på att öka valfriheten av spellcards effekter, några extra skills och kanske någon extra style eller race, funderade på att bygga upp ett system från grunden med inspiration av flowers men kom fram till att jag tycker att det inte är några större fel med stridsystemet och att det egentliga problemet är vad man gör utanför striderna då de reglerna inte nämndes(i äventyret som kommer med nämns det att man kan slå ett slag för något men det nämns inte hur svårt slaget är eller något sådant).
Bild

Återgå till "Touhou [Doujin]"